Pagalba įkraunant elektromobilį 24/7
Susisiekite iškilus nenumatytoms situacijoms, bet kuriuo paros metu, naktimis ar šventinėmis dienomis
Dažniausiai užduodami klausimai
Įkrovimo procesas
Įkrovimo jungtys
Europoje naudojamos keturios pagrindinės įkrovimo jungtys:
- Type 2 – pagrindinė lėto įkrovimo jungtis, naudojama visoje Europoje.
- CCS, kartais dar vadinama Combo-2 – pagrindinė greito įkrovimo jungtis Europoje.
- CHAdeMO – greito įkrovimo stotelėse dažniausiai naudojama tik senesniems japoniškiems elektromobiliams (pavyzdžiui, „Nissan“ ar „Mitsubishi“) įkrauti.
- Schuko – įprasta 230 V jungtis, skirta elektromobiliui įkrauti iš buitinio rozetės lizdo.
Įkrovimo stotelės
Lėto įkrovimo stotelių galia yra nuo 3.7 kW iki 22 kW. Visos lėto įkrovimo stotelės yra kintamos srovės (AC). Dažniausiai sutinkamos stotelių konfigūracijos:
- 3.7 kW – 16 A
- 7.4 kW – 32 A
- 11 kW – 16 A
- 22 kW – 32 A
Stotelės iki 7.4 kW galios yra vienfazės, o nuo 11 kW galios – trifazės.
Lėto įkrovimo stoteles rasite ten, kur paprastai savo elektromobilį paliekate ilgesniam laikui: šalia biurų, viešbučių, ilgalaikio parkavimo aikštelių, laisvalaikio ir pramogų vietų, gydymo įstaigų.
Greito įkrovimo stotelė leidžia įkrauti elektromobilį per maždaug 30–60 min. Greito įkrovimo stotelėse naudojama nuolatinė srovė (DC). Jos būna pakabinamos ant sienos arba statomos ant žemės.
Greito įkrovimo stotelių galia prasideda nuo 20 kW. Dažniausiai pasitaikanti greito įkrovimo stotelės galia yra 50–60 kW. Stotelės, kurių galia prasideda nuo 150 kW, vadinamos itin greito įkrovimo stotelėmis (HPC).
Įkrovimo greitis (arba galia) priklauso nuo keleto veiksnių, iš jų svarbiausi – stotelės galia ir maksimali įkrovimo galia, kurią gali priimti elektromobilis. Vertinant maksimalų įkrovimo greitį, atsižvelgiama tiek į stotelės, tiek į elektromobilio maksimalių įkrovimo galių ribojimus.
Pavyzdžiui, „Hyundai Kona“, greito įkrovimo jungtimi gali būti įkraunama maksimalia 77 kW galia. Šio elektromobilio maksimali įkrovimo galia 50 kW galios stotelėje, nepaisant elektromobilio gebėjimo priimti didesnę galią, neviršys 50 kW. Atitinkamai, tas pats elektromobilis 350 kW galios stotelėje maksimaliai gali tikėtis tik 77 kW įkrovimo galios, dėl ribojimo elektromobilio pusėje.
Elektromobilio įkrovimo laikas priklauso nuo dviejų pagrindinių faktorių –stotelės galios ir maksimalios galios, kurią gali priimti elektromobilis. Pavyzdžiui, 40 kWh bateriją turintis „Nissan Leaf“ turi įkrovimo galios ribojimą iki 6,6 kW. Todėl nesvarbu, ar stotelė bus 7 kW, ar 22 kW galios – minėtasis „Nissan Leaf“ negalės priimti daugiau kaip 6,6 kW galios. Lėto įkrovimo stotelėje šis elektromobilis bus pilnai įkrautas per ~5–6 val. Įkrovimo laikas skaičiuojamas taip: 40 kWh / 6,6 kW = 6 val.
Taip pat verta žinoti, kad elektromobilių įkrovimo greitis nėra tolygus per visą įkrovimo sesiją. Įkrovimo pradžioje ir pabaigoje greitis yra dirbtinai sumažinamas, todėl faktinis elektromobilio įkrovimo laikas visada bus šiek tiek ilgesnis nei deklaruojamas maksimalus.
„Ignitis ON“ tinklo greito įkrovimo stoteles dažniausiai rasite šalia maisto prekių parduotuvių, maitinimo įstaigų, prekybos centrų, taip pat prie magistralinių ir pagrindinių krašto kelių – ten, kur elektromobilio vairuotojui patogu privažiuoti ir elektromobilį reikia įkrauti greitai.
Elektromobilio įkrovimo laiką galima išnaudoti pietaujant, apsiperkant, sustojus išgerti kavos ir užkąsti pakeliui prie jūros.
Elektromobilį galima įkrauti dviejų tipų įkrovikliais. Kintamos srovės (AC) įkroviklis įprastai naudojamas namuose, o pastovios srovės (DC) įkroviklį dažniausiai rasite viešojo įkrovimo tinkle.
Elektromobilio baterija yra įkraunama ir energiją saugo pastovia srove (DC). Todėl, norint elektromobilį įkrauti iš įprasto tinklo, būtina kintamą srovę transformuoti į pastovią. Įtampą konvertuojantys keitikliai yra labai sunkūs, brangūs bei užima daug vietos. Kuo didesne galia galima įkrauti elektromobilį iš kintamos srovės (AC) tinklo, tuo didesnis keitiklis bus jame įmontuotas. Didžiausią įtampos keitiklį turintis elektromobilis yra „Renault Zoe“ (vienas iš modelių). Šį elektromobilį galima įkrauti iš kintamos srovės tinklo maksimalia 43 kW galia. Gamintojai vengia didelės galios keitiklių, nes jų svoris mažina nuvažiuojamą atstumą, o dydis – vietą elektromobilio salone, be to padidina bendrą elektromobilio kainą. Populiarūs elektromobiliai „Nissan Leaf“ turi 6,6 kW galios keitiklį, „Tesla Model 3“ – 11 kW.
Pastovios srovės (DC) stotelėse įkrovimas vyksta iš stotelės tiesiai į elektromobilio bateriją, apeinant keitiklį. Įkrovimas vyksta daug greičiau ir praktiškai be energijos nuostolių.
Tiek lėto, tiek greito įkrovimo stotelės turi galimybę tuo pat metu įkrauti du elektromobilius. Šiuo metu jau yra stotelių, kurios vienu metu gali įkrauti net 4 elektromobilius.
Atkreipkite dėmesį, kad vienu metu įsikraunant dviem elektromobiliams, stotelės maksimali galia yra dalinama pusiau. Pavyzdžiui, 150 kW greito įkrovimo stotelėje kiekvienas vienu metu įkraunamas elektromobilis gaus tik apie 50 proc. jos galios.
Kaip tai veikia
Tai automobiliai, varomi elektriniu varikliu (vienu ar daugiau). Elektra saugoma baterijose arba kituose įrenginiuose. Automobiliai, kurie kartu su elektriniais naudoja ir vidaus degimo variklius, vadinami hibridiniais (angl. plug-in hybrid electric vehicle, PHEV). Tikrieji elektromobiliai (angl. battery electric vehicle, BEV) – transporto priemonės, kuriose veikia tik elektrinis variklis. Jų baterijos yra talpesnės nei hibridinių automobilių.
Elektromobilis – aplinkai draugiška transporto priemonė, neišskirianti CO₂ emisijų ir prisidedanti prie oro taršos mažinimo. Juose naudojamos ličio jonų baterijos yra perdirbamos ir panaudojamos pakartotinai. Elektromobiliai važiuoja tyliai, todėl leidžia sumažinti triukšmo lygį miestuose. Dar viena priežastis įsigyti elektromobilį yra ekonominė – elektromobilį eksploatuoti yra paprasčiau ir pigiau nei automobilį su vidaus degimo varikliu.
BEV (angl. battery electric vehicle) yra 100 proc. elektromobilis. Tikrasis elektromobilis naudoja vienintelį energijos šaltinį – elektros energiją, kuri yra įkraunama iš elektros tinklo į elektromobilio bateriją.
PHEV (angl. plug-in hybrid electric vehicle) yra iš tinklo įkraunamas hibridinis automobilis, turintis elektros variklį, bateriją ir įprastą vidaus degimo variklį. Tokie automobiliai yra universalesni, tačiau jų priežiūra yra sudėtinga ir brangi.
Elektromobilio nuvažiuojamas atstumas didžiąja dalimi priklauso nuo baterijos talpos, paties elektromobilio efektyvumo, jo dydžio ir masės, o taip pat nuo vairavimo stiliaus ir oro sąlygų. Kuo elektromobilis turi didesnę bateriją, mažesnį pasipriešinimo koeficientą bei svorį, tuo daugiau kilometrų gali nuvažiuoti su viena įkrova.
Pavyzdžių apie skirtingų modelių elektromobilių nuvažiuojamą atstumą rasite elektromobilių duomenų bazėje.
Priklauso nuo elektromobilio variklio galios, vairavimo stiliaus, oro sąlygų ir temperatūros. Galima išskirti tokius vidutinius rėžius:
- lengvasis automobilis apie 20 kWh / 100 km;
- visureigis apie 30 kWh / 100 km;
- sunkvežimis apie 1 kWh / 1 km.
Elektromobiliuose dažniausiai naudojamos ličio jonų baterijos. Jų gyvavimo trukmė didžiąja dalimi priklauso ne nuo įkrovimo tipo (greitas arba lėtas), o nuo baterijos įkrovimo profilio. Baterijų ilgaamžiškumui labai svarbu, kad įkrovimo metu jos nebūtų pilnai (iki 100 proc.) įkraunamos ir visiškai neišsikrautų.
Šiuo metu „Ignitis ON“ tinkle elektromobilio įkrovimą galima pradėti 2 būdais:
- Mobiliąja programėle – sujunkite įkroviklį su elektromobiliu ir programėlėje aktyvuokite įkrovimo sesiją.
- RFID raktu – sujunkite įkroviklį su elektromobiliu. Pradėkite įkrovimą pridėję RFID raktą prie RFID skaitytuvo bei pasirinkę reikiamą jungtį ant įkrovimo stotelės.
Ateityje įkrovimą bus galima pradėti ir kitais būdais: mokėjimo kortele per mokėjimo kortelių skaitytuvą, esantį šalia arba ant įkrovimo stotelės, nuskanavus QR kodą ar automatiškai, tik sujungus įkroviklį su elektromobiliu (angl. autocharge).
„Ignitis ON“ pagalbos linija veikia 24 valandas per parą ir septynias dienas per savaitę (24/7). Čia dirbantys klientų aptarnavimo specialistai patars elektromobilio įkrovimo, programėlės naudojimo, stotelių veikimo ir kitais susijusiais klausimais. Didžioji dalis visų klientams kilusių klausimų ir dažniausiai pasitaikančios problemos išsprendžiamos nuotoliniu būdu. Konsultacijos ir pagalba teikiama lietuvių ir anglų kalbomis.