Žiema ir elektromobilis: kodėl reikia daugiau energijos?

Ar esate pastebėję, kad atšalus orams jūsų elektromobilis įsikrauna lėčiau, o energiją naudoja sparčiau? Tai normalu. Jūsų elektromobilis paklūsta fizikos dėsniams – kuo šalčiau, tuo daugiau energijos reikia baterijos ir salono sušildymui.

Baterijos chemija ir šalčio fizika

Atšalę orai keičia cheminius procesus elektromobilio baterijoje, todėl ji įsikrauna lėčiau ir sutalpina mažiau energijos. Kai lauke šalta, sušąla ir baterija – jos viduje esantis skystis tampa klampesnis, panašios į žele konsistencijos. Tokia būsena ženkliai sulėtina chemines reakcijas, todėl baterija negali pasiekti maksimalaus efektyvumo.

Ką daryti, kad baterija veiktų optimaliai? Reikia atkurti optimalią jos temperatūrą. Baterijos pašildymui reikia energijos ir laiko. Kaip tik todėl, žiemą įkrovimas užtrunka ilgiau, jeigu baterija nėra iš anksto pašildyta.

Skirtingo tipo baterijos – skirtingas atsparumas šalčiui

Dėl nukritusios temperatūros pasikeitusios cheminės reakcijos turi įtakos ir baterijos talpai – ji sumažėja. Dėl šios aplinkybės baterija negali įsikrauti maksimalaus energijos kiekio. Verta žinoti ir tai, kad šaltomis dienomis ženkliai padidėja elektromobilio energijos sąnaudos, todėl elektromobilio nuvažiuojamas atstumas gali sumažėti nuo 10 iki 50 proc.

Skirtingų tipų baterijos yra ne vienodai atsparios šalčiui. Pavyzdžiui, nikelio kobalto mangano (NCM) baterijos šalčiui atsparesnės nei ličio geležies fosfato (LFP) baterijos, tačiau jų degradacija yra spartesnė nei LFP baterijos.

Šiluma ir komfortas reikalauja energijos

Žiemą daugiau energijos reikia ne tik elektromobilio baterijos, bet ir salono šildymui. Elektromobilio variklis veikia ženkliai efektyviau nei vidaus degimo variklis, todėl neeikvoja energijos aplinkos šildymui. Šaltuoju metų laiku tai pasijaučia didesniu energijos poreikiu salono šildymui ir komforto užtikrinimui.

Kiek energijos reikės šildymui, priklauso ne tik nuo lauko temperatūros, bet ir nuo pačios šildymo sistemos. Elektromobilis su šilumos siurbliu komfortišką temperatūrą užtikrina sunaudodamas mažiau energijos nei turintis rezistinį šildymą, dar žinomą kaip „tenas“. Pavyzdžiui, salono pašildymui su šilumos siurbliu prireiks iki 3 kW, o įprastai sistemai gali nepakakti ir 7 kW.

Įsigyjant elektromobilį rekomenduojama pasidomėti, kokią šildymo sistemą turi jus sudominęs modelis. Verta žinoti, kad itin šaltomis žiemomis šildymo siurblys gali netekti savo pranašumo. Jis efektyviai veikia iki -20 °C, o esant žemesnei temperatūrai prireiks rezistinio šildymo. Kitas klausimas, kiek dažnai Lietuvoje būna tokių šaltų dienų.

Žiema keičia vairavimą

Žiemos sąlygos keičia ne tik elektromobilių, bet ir visų automobilių vairavimą. Atšalęs oras yra tankesnis, todėl važiuojant tenka įveikti didesnį oro pasipriešinimą. Ši aplinkybė taip pat pareikalauja šiek tiek daugiau energijos nei nuvažiuojant tą patį atstumą šiltesniu oru. Prastesnis padangų sukibimas su kelio danga – dar vienas žiemos niuansas reikalaujantis daugiau energijos.

Normalu, kad žiemą elektromobilis įsikrauna lėčiau, o su pilna baterija nuvažiuoja trumpesnį atstumą. Tai lemia baterijos cheminės savybės, papildomas energijos poreikis šildymui bei kitos aplinkybės.

Daugiau patarimų