Spartus elektromobilių skaičiaus Lietuvoje augimas, panašu, turi įtakos ir konkursui „Lietuvos metų automobilis 2026“. Jame šiemet varžėsi 33 transporto priemonės, iš kurių net 18 taip pat rungėsi „Ignitis ON“ metų elektromobilio“ nominacijoje. Pastarojoje triumfavo žavusis „Mercedes-Benz CLA“. Pažvelkime į šio konkurso užkulisius, elektromobilių vertinimo procesą ir kuo šis modelis nusipelnė metų elektromobilio titulo.
Sumanių energetikos sprendimų bendrovė „Ignitis“ tapo jau 29-ąjį kartą vykusio konkurso „Lietuvos metų automobilis“ partneriu, o geriausiai elektra varomai transporto priemonei buvo įteiktas „Ignitis ON“ metų elektromobilio“ titulas. Dėl jo kovojusios transporto priemonės buvo vertinamos panašiai kaip ir konkurso „Metų automobilis 2026“ kandidatai: pagal važiavimo ir dinamines savybes, ergonomiką, pritaikytas technologijas bei kainos ir kokybės santykį. Visgi, elektromobiliai dar papildomai vertinti pagal pavaros sistemos efektyvumą ir su ja susijusius komponentus: baterijos dydį, nuvažiuojamą realų nuotolį ir įkrovimo galimybes.
Eimantas Balta, lyderiaujantį greito elektromobilių įkrovimo tinklą „Ignitis ON“ valdančios bendrovės „Ignitis“ elektrinio mobilumo departamento vadovas, akcentuoja, kad čia labai svarbu, kokia įkrovimo sistema – 400 ar 800 voltų elektros sistemos architektūra – naudojama.
„Ji lemia, kiek laiko teks praleisti įkrovimo stotelėse. „Ignitis ON“ tinkle galima rinktis tarp lėto, greito ir itin greito įkrovimo. Pasirinkus didesnę įkrovimo spartą ir turint tam pritaikytą elektros sistemos architektūrą, greičiau galima įsikrauti net talpesnę elektromobilio bateriją ir pratęsti kelionę. Džiugina, kad plečiama bei gerinama infrastruktūra ir gamintojų siūlomos inovacijos mažina atotrūkį tarp vidaus degimo varikliais varomų automobilių ir elektromobilių“, – akcentuoja specialistas.
Elektromobiliai – kiekvieno skoniui ir kišenei
Pirmą kartą konkurso „Lietuvos metų automobilis“ istorijoje elektromobiliai sudarė absoliučią dalyvių daugumą – net 18 iš 33 modelių. Taip pat stebino rinkos naujokų ir pasirinkimo gausa – jei anksčiau dominavo tik vidutinio arba „Premium“ segmento elektriniai krosoveriai, tai šiemet konkurse rungėsi ir hečbekai bei sedanai. Kaip ir rinkoje, taip ir konkurse buvo įvairiausių kainų kategorijų elektromobilių, kainuojančių nuo 20 iki 100 tūkst. eurų.
Kadangi „Ignitis“ – vienas pagrindinių konkurso partnerių, kandidatus į geriausio elektromobilio titulą išmėgino 8 bendrovės specialistai. O savo gaminius pristatė net 6 tik šiemet Lietuvoje debiutavę prekių ženklai iš Kinijos – „Xpeng G9“, „BYD Sealion 7“, „Dongfeng Box“, „Voyah Courage“, „BYD Dolphin Surf“ ir „Xpeng G6“. Konkurse taip pat dalyvavo Pietų Korėjos gamintojai – „KIA EV4“, raganosiu ne veltui vadinamas pikapas „KGM Musso“ ir užmiesčio kelių užkariautojas „Hyundai IONIQ 9“.
„Ignitis“ atstovus maloniai stebino papildomo dopamino suteikiantis japoniškas „Nissan Ariya Nismo“, ryškiaspalvis „Mazda 6e“,„MG MGS5 Long Range“ (Didžioji Britanija), „Lynk & Co 02“ (Švedija), „Audi A6 e-Tron“ ir „Mercedes-Benz CLA+“ (abu – Vokietija), „Renault 4 e-Tech“ (Prancūzija) ir dėl vaizdinio ekrano priekiniame stikle nustebinęs „Škoda Elroq“ (Čekija) elektromobilis. Žinoma, kaipgi be „Tesla Model Y“ (JAV).
„Džiugina, kad šiame konkurse vis daugėja skirtingų gamintojų elektromobilių. Sektoriuje didėjanti konkurencija ne tik skatina diegti inovacijas, gerinti vairuotojų patirtį, bet ir didina pasirinkimą įvairų biudžetą elektromobiliui turintiems vartotojams“, – teigia E. Balta.
Itin svarbus – nuvažiuojamas atstumas
Vertinant elektromobilius, vienu svarbiausių kriterijų tapo realiai nuvažiuojamas atstumas su visiškai įkrauta baterija. Siekiant nustatyti jų galimybes ne laboratorinėmis (WLTP), o realiomis sąlygomis, kartu su „VILNIUS TECH“ universiteto komanda sukurta speciali metodika. Sudarytas maršrutas driekėsi užmiesčio keliais ir greitkeliu, puikiai atspindėjo tipinę lietuvišką kelionę ir leido įvertinti energijos sąnaudas skirtingais greičio režimais. Vienintelis skirtumas, kad modeliai su mažesnės talpos baterijomis turėjo įveikti 206 kilometrus, o modeliai su didesnėmis baterijomis – 306 kilometrų ilgio maršrutą.
Vienus geriausių rezultatų pademonstravo „Ignitis ON“ metų elektromobiliu tapęs „Mercedes-Benz CLA“. Jis patvirtino aerodinamikos svarbą važiuojant greitkeliu ir 306 kilometrų distanciją įveikė sunaudojęs 68 proc. energijos. Skaičiuojama, kad „Mercedes-Benz CLA“ realiomis sąlygomis galėtų įveikti apie 450 kilometrų. Tuo metu gamintojo deklaruojamas maksimalus nuvažiuojamas atstumas idealiomis sąlygomis vienu įkrovimu siekia 793 kilometrus.
„Svarbu ir tai, kad įkrauti šį elektromobilį didžiausia 320 kW nuolatinės srovės galia nuo 10 iki 80 proc. užtrunka vos 20 minučių. Realiomis sąlygomis pakaktų vos 10 minučių, kad būtų galima nukeliauti papildomus maždaug 200 kilometrų“, – patogumą akcentuoja „Ignitis“ atstovas.
Tuo metu šį elektromobilį išbandžiusi Rimgailė Ryliškytė, „Ignitis ON“ produktų vystymo vadovė, akcentavo ne tik nuvažiuojamą atstumą, bet ir visose detalėse jaučiamą komfortą, erdvumo įspūdį sudarantį panoraminį stogą ir patogumo suteikiančią aukštesnę nei įprastai centrinę konsolę. Ne tik patogus ir gražus, bet ir itin dinamiškas – šis „Mercedes“ elektromobilis tolygiai stabdo ir įsibėgėja, yra stabilus posūkiuose.
„Ignitis ON“ elektromobilių apžvalgos

KGM Musso
Hyundai Ioniq 9 išsami apžvalga
Hyundai Ioniq 9
Nissan Ariya Nismo išsami apžvalga
Nissan Ariya Nismo
Audi A6 Sportback e-tron išsami apžvalga
Audi A6 Sportback e-tron

Škoda Elroq



